اهمیت نظارت تصویری در مرکز داده

  • فیدار کوثر
  • 1403/6/22
با افزایش روز افزون دیجیتالی شدن صنایع، دیتاسنتر به سرعت به عنوان یکی از مهم ترین ب...
اهمیت نظارت تصویری در مرکز داده
با افزایش روز افزون دیجیتالی شدن صنایع، دیتاسنتر به سرعت به عنوان یکی از مهم ترین بخش های زیرساخت فناوری اطلاعات هر کسب و کاری تبدیل شده است. این زیرساخت ها به دلیل تواناییشان در ارائه کارایی برای مشاغل به رشد خود ادامه می دهند. هر گونه تهدیدی برای مراکز داده به معنای ضررهای هنگفت مالی و از دست رفتن اعتبار تجاری است. بنابراین میتوان با اجرای پروتکل‌های امنیت سایبری و امنیت فیزیکی، از ایمنی این زیرساخت فناوری، اطمینان حاصل کرد. در این مقاله اهمیت سیستم نظارت تصویری در مرکز داده به منظور درک بهتر نحوه حفاظت توسط سیستم دوربین مدار بسته و حفظ داده­ های حساس، برای امنیت دیتاسنتر مورد بحث قرار میگیرد.

اهمیت نظارت تصویری برای امنیت مرکز داده

مراکز داده اطلاعات زیادی را برای کسب و کارها نگهداری می کنند و به عنوان یک مخزن داده برای صنایع و جامعه مدرن کار میکنند. این مراکز می توانند انواع خدمات داده ای و دسترسی یکپارچه را از طریق سرورهای خصوصی و اینترنت به مشاغل مختلف ارائه دهند. با این حال، تمرکز تمام این اطلاعات حساس به این معنی است که مراکز داده هدف بزرگی برای تهدیدات و حملات سایبری هستند. مجرمان سایبری و هکرها همیشه به دنبال راه هایی برای دسترسی یا تغییر داده های ذخیره شده در مراکز داده به صورت غیرقانونی هستند. از این رو، امنیت مرکز داده بسیار مهم است. مکانیسم‌ها و سیستم‌های ایمنی مانند سیستم دوربین مدار بسته برای نظارت تصویری می‌توانند به حل بسیاری از مسائل امنیتی، از جمله دسترسی فیزیکی غیرمجاز یا دستکاری کمک کنند. در زمانهای گذشته، امنیت مرکز داده صرفاً بر امنیت شبکه متمرکز بوده است تا بتواند به حملات سایبری، نفوذها و از دست دادن داده‌های ارزشمند غلبه کند. در حالی که این تمرکز برای امنیت سایبری عالی میباشد، این امر باعث شد برخی امنیت فیزیکی را نادیده بگیرند. تهدیدات و حملات فیزیکی به مراکز داده به اندازه حملات سایبری رایج نمیباشد، اما همچنان برای امنیت مرکز داده واقعی و مضر هستند. حفاظت فیزیکی مستلزم استفاده از دوربین های مدار بسته و سیستم جامع دوربین مدار بسته برای نظارت تصویری شبانه روزی است. نظارت تصویری برای امنیت مرکز داده مناسب بوده و به جلوگیری از وقوع جرم و نقض امنیت فیزیکی کمک می کند. یک سیستم دوربین مدار بسته مناسب شامل دوربین های مداربسته، مانیتورها و ضبط کننده های دیجیتال یا آنالوگ برای ثبت تمام فعالیت های مرکز داده است. این تجهیزات به چند روش کلیدی به بهبود امنیت مرکز داده کمک می کند.
  • از جرم و جنایت جلوگیری می کند

بر کسی پوشیده نیست دلیل اصلی نقض امنیت مستقیماً ناشی از بی کفایتی یا سوء رفتار کاربر است. بنابراین، افراد داخل مرکز داده اغلب عامل از دست دادن و یا درز اطلاعات هستند. هنگامی که یک سیستم نظارت تصویری در یک مرکز داده اجرا میشود، می توان هر فردی را که وارد مرکز می شود، مکانهایی که می رود و کارهایی که انجام می دهد را ضبط و بررسی کرد. با این سیستم میتوان منبع نشت داده‌ها و همچنین افراد مسئول مربوطه را پیدا کرد. علاوه بر این، وقتی افراد می دانند که توسط دوربین های مداربسته تماشا می شوند، تمایل دارند از فعالیت های مخرب اجتناب کنند. به این ترتیب، نظارت تصویری می تواند از فعالیت مجرمانه در داخل و اطراف مراکز داده جلوگیری کند. احتمال زیادی وجود دارد که مهاجمان بالقوه، برنامه های مخرب خود را صرفاً به این دلیل که باید بر حرکت دوربین ها غلبه کنند، کنار بگذارند.
  • امنیت و نگهداری سرور

سیستم نظارت تصویری برای امنیت مراکز داده به معنای نصب دوربین های مدار بسته در ورودی اتاق های سرور و فضای داخلی آن بوده، به گونه ای که به هر ردیف از سرورها یک دوربین اختصاص داده میشود. با این پیکربندی، مراکز داده می توانند امنیت اتاق سرور را بهبود بخشند و افراد مسئول، هرگونه دستکاری فیزیکی یا دسترسی غیرمجاز را ردیابی کنند. علاوه بر این، استفاده از دوربین های امنیتی مادون قرمز همچنین به مشاغل اجازه می دهد تا دمای سرورهای خود را کنترل کنند. اگر سرور بیش از حد داغ شود، دوربین می تواند گرمای بیش از حد را به دقت تشخیص دهد و مشکل را از طریق به مانیتورهای امنیتی منتقل کند و مشخص کند که کدام سرور بیش از حد گرم شده است. همچنین این تجهیزات می توانند سایر واحدهای گرمای بیش از حد، مانند منابع برق، کابل ها یا ماشین های خنک کننده را نیز زیر نظر  گرفته تا اطلاعاتی در مورد تعمیر و نگهداری سرور ارائه دهند.
  • نظارت تصویری از راه دور در مرکز داده

مزایای نظارت دوربین مدار بسته برای مراکز داده به این معنی است که پرسنل مجاز می توانند از هر نقطه به دوربین های مدار بسته دسترسی داشته باشند و از فعالیت ها و رویدادهای جاری در مرکز داده مطلع شوند. از آنجایی که سیستم‌های دوربین مداربسته مدرن از راه دور قابل دسترسی هستند، پرسنل مجاز می‌توانند در خانه، دفتر کار یا حتی در تعطیلات حضور داشته باشند و همچنان از طریق لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند خود به صورت زنده به فعالیتهای انجام شونده دسترسی داشته باشند.
  • امنیت کامل تاسیسات

جدا از مزایای امنیت داخلی، دوربین مدار بسته برای امنیت مرکز داده به معنای امنیت در فضای باز نیز می باشد. دوربین‌های مداربسته ضد آب با ویژگی‌های اضافی مانند زوم، ضبط صدا و دید در شب می‌توانند به نظارت کامل صوتی/بصری محل در طول روز و شب کمک کنند. نقاط ورودی برای اطمینان از اینکه پرسنل امنیتی همیشه از اینکه چه کسی در چه زمانی وارد و خارج می شود مهم هستند. با قابلیت دید در شب، نظارت شبانه روزی در فضای باز، حتی در مناطقی که نور ضعیفی از تاسیسات وجود دارد، وجود خواهد داشت.
  • ادغام راحت سیستم نظارت تصویری در مرکز داده

ادغام سیستم دوربین مدار بسته با سایر سیستم های ایمنی و امنیتی مرکز داده غیر معمول نمیباشد. امکانات بزرگتر می توانند به راحتی چندین سیستم را در یک پلتفرم یا رابط واحد برای امنیت راحت و جامع مرکز داده ادغام کنند. کسب‌وکارها حتی می‌توانند نظارت تصویری خود را با سیستم‌های ردیابی که دسترسی پرسنل به پلتفرم‌های تجاری، شبکه‌ها، برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها را نظارت می‌کنند، یکپارچه کنند. این ادغام به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، سوء استفاده از منابع و حوادث و از دست دادن اطلاعات کمک می کند. یکپارچه سازی تضمین می کند که هیچ سیستم یا ویژگی امنیتی دور از دسترس پرسنل امنیتی نیست و آنها هر زمان که نیاز باشد نظارت فوری و همه جانبه ای از هر جنبه از تأسیسات را دارند.

نتیجه

البته راه های مختلفی برای استفاده از سیستم های دوربین مدار بسته وجود دارد. نصب سیستم دوربین مدار بسته به نیازهای منحصر به فرد مرکز داده بستگی دارد. با این حال، استقرار یک سیستم دوربین مدار بسته جامع و ادغام آن با سیستم‌های امنیتی موجود یک مرکز داده همیشه آسان نیست. بنابراین، به شدت توصیه می کنیم با متخصصان ما در شرکت فیدار کوثر مشورت کنید. آنها می توانند به راهنمایی، برنامه ریزی، ارائه و ادغام یک سیستم دوربین مدار بسته جامع برای مراکز داده شما کمک کنند.
نظرات :
ارسال نظر :

بعد از ورود به حساب کاربری می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید