باسداکت یا کابل در مرکز داده

  • فیدار کوثر
  • 1403/6/26
باسداکت یا کابل در مرکز داده

مقدمه

سیستم باسداکت سیستمی برای توزیع نیروی برق با استفاده از شینه مسی یا آلومینیومی با محفظه های مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن هادی ها در اثر عوامل خارجی میباشد. در این مقاله به بیان مزایای باسداکت در برابر کابل خواهیم پرداخت.

عدم نیاز به سینی کشی

باسداکتها اکنون به دلیل راحتی نصب و فاکتور ایمنی بسیار متداول هستند. در حالی که استفاده از کابل های سنتی به دلیل هزینه کابل کشی و ترانکینگ یا سینی کشی و زمان صرف شده برای نصب توصیه نمیشود.

طراحی

باسداکتها طراحی فشرده ای دارند که هادی های تخت فشرده شده می توانند از داخل محفظه عبور کنند. با توجه به طراحی فشرده، شینه ها به فضای کمتری نسبت به سیستم های کابل کشی سنتی نیاز دارند و این یک مزیت بزرگ در زمانی است که هزاران آمپر جریان نیاز به انتقال دارد.

جذب گرما

از آنجایی که طراحی فشرده است و دارای یک پوشش فلزی با سطح مشخص است، دیواره های باسداکت می توانند گرمای تولید شده را در حین انتقال و توزیع برق از شینه ها به راحتی جذب کنند. بنابراین خنک کنندگی باسداکت از کابل بهتر بوده و عایق آن در اثر حرارت از بین نخواهد رفت.

انعطاف پذیری

شینه ها در مقایسه با کابل ها از نظر ماهیت انعطاف پذیری بیشتری دارند به این معنا که در هر ساختاری با هر پیکربندی قابل استفاده هستند. آنها به راحتی قابل تغییر هستند و از این رو می توان یک اتاق یا ساختمان اضافی را به راحتی باسداکت کشی نمود. باسبارها همچنین می توانند بدون هزینه های سرمایه ای زیادی جابجا شوند. کابلها برای استفاده های مشخص اندازه شده و برش میخورند؛ در صورتی که باسداکتها به دلیل ماهیت ماژولار بودن قابلیت جابجایی در پروژه های دیگر را نیز دارند.

صرفه جویی در هزینه

شینه ها را می توان به راحتی نسبت به کابل نصب کرد و هزینه نصب کمتری نسبت به کابل های سنتی نیاز دارند. آنها همچنین می توانند در زمان کمتری نسبت به کابل های سنتی نصب شوند.

مقاومت بهتر

شینه ها دارای عناصر طراحی سفت و سخت هستند و از این رو مقاومت بهتری نسبت به کابل ها دارند، به خصوص در صورت اتصال کوتاه. شینه ها همچنین دارای یک سطح نازک و صاف هستند که به توزیع بهینه چگالی جریان کمک می کند و در نتیجه مقاومت را کاهش می دهد. به دلیل سطوح پایین تر چگالی، تلفات ولتاژ بسیار کمتر از کابل های با طول یکسان است.

کاهش اتلاف انرژی

باسداکتها مقاومت کمتری نسبت به کابل ها دارند. از این رو اتلاف انرژی ناشی از انتقال و توزیع در باسبارها کمتر است. شینه ها همچنین تولید توان راکتیو کمتری در مقایسه با سیستم های کابلی دارند.

میدان الکترومغناطیسی پایین تر

به دلیل طراحی فشرده و پوسته فولادی، میدان الکترومغناطیسی نسبتاً کمتری در اطراف یک شینه در مقایسه با یک کابل ایجاد می شود. از این رو، بارهای بالای 4000 آمپر تا 5000 آمپر را می توان به راحتی در نزدیکی کابل های داده عبور داد که عاری از تداخل الکترومغناطیسی است.

عدم وابستگی به طول

برای انتقال توانهای بالا از کابل ناچاراً بایستی از آرایشهای مخصوصی به جهت توزیع متناسب جریان یک فاز مابین کابلهای موازی شده آن فاز، استفاده کنیم. علت این امر یکسان نبودن اندوکتانس کابلهای موازی شده است. بنابراین در مسیرهای طولانی این عدم تعادل بیشتر شده و کابلها با جریان بیشتر آسیب خواهند دید.

سهولت توزیع

باسبارها به توزیع آسان، کارآمد و ایمن خط با تپ آف در مکان هایی که مورد نیاز هستند کمک می کند. علاوه بر این، مکان تپ آف را می توان در هر زمان و هر زمان در آینده تغییر داد. همچنین تپ آف را می توان به راحتی در آینده نیز در باسبار افزایش داد. تپ آف در دیتاسنتر

سلول های استاندارد

سلول های استاندارد کاملاً تأیید شده بخشی جدایی ناپذیر از باسبارها هستند که به منظور حذف خطاهای انسانی هستند. نمونه هایی از چنین سلول های استاندارد شامل تپ آف و شاخه ها هستند. اینها قطعات باسبارها بوده که انواع استانداردهای ایمنی را برآورده می کنند. متعلقات باسداکت

ایمنی

باسبارها دارای یک بدنه فولادی هستند و در مقایسه با کابل ها توسط جوندگان آسیب نمی بینند. علاوه بر موارد فوق، مزایای دیگری نیز وجود دارد که شینه ها نسبت به کابل ها دارند. با افزایش روز به روز نیاز شبکه و توزیع، کابل های سنتی به زودی منسوخ خواهند شد و باسبارها همچنان اهمیت پیدا می کنند.
نظرات :
ارسال نظر :

بعد از ورود به حساب کاربری می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید