انواع مختلف دوربین مداربسته

  • فیدار کوثر
  • 1403/6/22
انواع مختلف دوربین مداربسته

مقدمه

دوربین های مدار بسته سابق بر این به شکلی بزرگ و جعبه ای ظاهر می شدند. در سال های اخیر، فناوری به ما امکان انتخاب بسیاری از انواع دوربین های مداربسته را داده است. به دلیل آنکه دوربین‌های مداربسته همچنان بر شهرهای مدرن تسلط دارند و سیستم دوربین مداربسته به بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت و عملیات تجاری هر سازمانی تبدیل شده است، سیستمهای دوربینها از حالتی ساده به پیچیده تبدیل شده­اند. در این مقاله به معرفی انواع دوربین مدار بسته و کاربرد هریک پرداخته­ایم.  

دوربین مداربسته آنالوگ در مقابل IP

دوربین IP یا آنالوگدر حالی که سازندگان ممکن است راه حل های IP خود را به عنوان مؤثرترین انتخاب برای نصب دوربین های مدار بسته جدید معرفی کنند، تعداد عظیمی از سیستم های آنالوگ سنتی (با کیفیت استاندارد/SD) همراه با تعداد فزاینده ای از سیستم های آنالوگ با کیفیت بالا (HD) باقی مانده است. بسیاری از دوربین های توضیح داده شده در این مقاله به صورت آنالوگ یا IP در دسترس خواهند بود. تفاوت عمده این دو در نحوه انتقال تصاویر بین دوربین ها و سیستم ضبط است. دوربین‌های IP اجازه می‌دهند که تصاویر به صورت دیجیتالی (داده‌های باینری) در بستر شبکه انتقال یابند و هر دوربین، آدرس IP مخصوص به خود را داشته باشد تا با ضبط کننده ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر، یک دوربین آنالوگ (یا آنالوگ) SD/HD، تصاویر را به عنوان یک سیگنال ویدئویی ترکیبی، از طریق کابل کواکسیال، مستقیماً به یک ضبط کننده ویدیوی دیجیتال (DVR) منتقل می‌کند، جایی که سیگنال از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌شود و سپس برای فشرده‌سازی آماده می‌شود. در سیستم‌های IP، فرآیندهای تبدیل و فشرده‌سازی A/D در دوربین انجام می‌شود، بنابراین پهنای باند مورد نیاز برای پخش تصاویر ویدیویی از طریق شبکه، اغلب به یک ضبط‌کننده ویدیوی شبکه (NVR) کاهش می‌یابد – البته راه‌حل‌های ذخیره‌سازی دیگر مانند سرور یا گزینه های مبتنی بر ابر به طور فزاینده ای رایج می شوند. همانطور که وضوح تصویر و سرعت شبکه/اینترنت بهبود یافته است، دوربین های IP روز به روز رایج تر می شوند. در حالی که سیستم‌های آنالوگ اغلب قیمت پایین‌تری دارند و محدودیت‌های پهنای باند کمتری دارند، آنها قادر به ارائه تجزیه و تحلیل ویدئویی، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری کابل‌کشی/بی‌سیم مرتبط با دوربین‌های IP نیستند. دوربین‌های IP همچنین برای اپراتورهایی که به دنبال استفاده از گزینه ذخیره‌سازی نظارت مبتنی بر ابر هستند، ایده‌آل هستند، جایی که فیلم ویدئویی مستقیماً به سرورهای خارج از سایت پخش می‌شود. یک راه حل مبتنی بر ابر مزایای ذخیره سازی خارج از سایت، سهولت دسترسی به اشخاص مجاز را ارائه می دهد و همچنین شامل جایگزین های VSaaS (نظارت ویدیو به عنوان یک سرویس) برای ذخیره سازی ویدیو می شود.  

وضوح بالا (HD) و وضوح فوق العاده بالا (UHD).

رزولوشن با وضوح بالا (2 مگاپیکسل) امروزه حداقل انتظاری است که بسیاری از تولیدکنندگان کیفیت های فوق العاده بالایی را به عنوان استاندارد در دوربین های استاتیک با وضوح 4K (8 مگاپیکسل) ارائه می دهند که اکنون برای دوربین های آنالوگ HD و IP رایج است. حتی گزینه‌های 8K (33 مگاپیکسلی) هم اکنون شروع به ورود به بازار کرده‌اند و گزینه‌هایی با وضوح فوق‌العاده بالا را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند. گفته می شود که این تجهیزات به ویژه برای محیط های امنیتی سطح بالا، مانند مراکز حمل و نقل، استادیوم ها و سایر محیط های باز در معرض خطر فعالیت های تروریستی، ایده آل هستند. به طور کلی، دوربین‌های با کیفیت فوق‌العاده به پهنای باند بیشتری برای انتقال تصاویر خود به سیستم ضبط نیاز دارند و محدودیت‌هایی که در پردازش رزولوشن‌های بسیار زیاد وجود دارد، می‌تواند منجر به کاهش نرخ فریم شود. (یعنی ویدیوی آنلاین ممکن است امکان پذیر نباشد).  

دوربین های جعبه ای

شکل سنتی نوع دوربین یک دوربین جعبه ای است که یک لنز انتخابی کاربر (بسته به نیاز عملیاتی) در جلو و کابل ها به عقب به آن متصل می شود. اتفاقاً، برخی از مدل‌های "جعبه" دارای یک لنز داخلی هستند. اگر انتظار می رود که دوربین و لنز در اثر کثیفی، باران، یخ زدگی، گرما یا دستکاری آسیب ببینند، یک محفظه توصیه می شود. گزینه‌های اصلی ضد گرد و غبار جعبه‌های مستطیلی یا استوانه‌ای ساده با پنجره‌ای برای دید دوربین، خروجی‌های کابل برای برق و ویدئو و یک براکت ثابت هستند. برای استفاده خارجی، حداقل IP65 (مقاوم در برابر گرد و غبار و محافظت در برابر جت های آب) توصیه می شود و یک سایبان برای جلوگیری از تابش نور از پنجره محفظه اضافه میشود. در محیط‌های سرد و گرم می‌توان فن‌ها/دمنده‌های تهویه را برای کاهش دمای دوربین و بخاری‌های الکتریکی با کنترل ترموستاتیک برای جلوگیری از مه‌آلودگی پنجره‌ها استفاده کرد. همچنین یک برف پاک کن شیشه جلو در محیط های کثیف می تواند استفاده شود.  

مجموعه های دوربین کاملاً یکپارچه

اکثر انواع دیگر دوربین ها اساساً مجموعه های کاملاً یکپارچه بوده که با دوربین، لنز و محفظه جدانشدنی در ساخت ترکیب شده اند و انعطاف پذیری عملیاتی را برای سهولت نصب فراهم می کنند. این تجهیزات اغلب شامل روشنایی LED هستند.  

دوربین های بولت

دوربین های بولت به دلیل شکل استوانه ای آن ها به این نام خوانده می شوند، اگرچه نسخه های مستطیلی در حال حاضر رایج هستند. به طور کلی یک دوربین بولت برای کاربردهای خارجی استفاده می شود، زیرا اغلب در بدنه ها و پوشش های بدنه دارای رتبه IP (محافظت از نفوذ) بوده که از آسیب ناشی از کثیفی جلوگیری می. آنها همچنین برای نصب آسان در نظر گرفته می شوند و اغلب به سادگی به یک پایه نصب می شوند.  

دوربین های مکعبی

دوربین‌های مکعبی معمولاً به دوربین‌های بلوک کوچک HD یا UHD با لنز فوکوس ثابت اشاره دارند و ممکن است چندین ویژگی اضافی مانند: آشکارساز حرکت PIR، صدای دو طرفه و نورگیر IR برد کوتاه داشته باشند  

دوربین های مدار بسته Dome

دوربینهای Dome به محفظه‌ای تبدیل شده‌اند که اغلب برای مجموعه‌های دوربین کامپکت انتخاب می‌شوند، عمدتاً به این دلیل که کاربران دوربین‌های مداربسته آن‌ها را از نظر بصری جذاب‌تر از دوربینهای قدیمی می‌دانند. دوربین دامدوربین‌های Dome دارای یک گنبد نیم‌کره‌ای است که ماژول دوربین/لنز را در بر می‌گیرد، در تنظیمات مختلفی استفاده می‌شود و بسیاری از آنها دارای پوشش‌های مقاوم در برابر خرابکاری به عنوان بخشی از تاکتیک‌های پیشگیری از جرم هستند. اکثر آنها را می توان به سرعت روی دیوارها/سقف ها نصب کرد، در کاشی های سقفی فرو برد و برای نمایه پایین تر، یا به عنوان "آویز" از براکت یا دکل ها روی استفاده کرد. Domeهای حاوی یک دوربین استاتیک معمولاً دارای یک لنز وریفوکال هستند تا نصابان بتوانند میدان دید دقیق را تغییر دهند. واحدهای دارای ال ای دی یکپارچه باید با احتیاط به کار گرفته شوند – در حالی که برخی از مزایا را ارائه می دهند، طبق گزارش ها می توانند باعث تابش خیره کننده دوربین و جذب حیات وحش شوند.   انواع دوربینهای دام عبارتند از: دوربین های دام  PTZ، دوربین های دام  PoE (Power-over-Ethernet).، دوربین های دام  HD/4K، دوربین های مدار بسته دام و دوربین های مینیاتوری. نسخه‌های مینیاتوری فناوری‌های دوربین HD در کاربردهای زیر کاربرد گسترده‌ای دارند: اینترکام تصویری / زنگ در دوربین های پوشیده قابل نصب بر روی شخص (پلیس / نگهبانان امنیتی / نگهبانان راهنمایی و رانندگی / دوربین های اکشن ورزشی) داش کم ها دوربین‌های مخفی (ساعت، آشکارسازهای دود و غیره) دستگاه های خودپرداز  

دوربین های PTZ

PTZ  مخفف (Pan Tilt & Zoom) است. این دوربین ها به دلیل انعطاف پذیری خود محبوب هستند و گزینه ای سبک وزن را ارائه می دهند که می تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد. آنها به اپراتورها این امکان را می دهند که دوربین های خود را به صورت دستی کنترل کنند، یا آنها را برنامه ریزی کنند تا مطمئن شوند که دقیق ترین دید ممکن را دریافت می کنند، بنابراین اغلب در مواردی با برنامه های نظارت منطقه ای گسترده مانند شهرها، مراکز حمل و نقل، استادیوم های ورزشی، مراکز خرده فروشی و انبارها اجرا میشوند. دوربین PTZدر جایی که تجهیزات سبک وزن کافی است، دوربین دام از نوع PTZ  (Speed ​​Dome) یک راه حل محبوب است. در واقع این تجهیز آنقدر سبک است که برخی ادعا می کنند با سرعت 360 درجه در ثانیه می چرخند. Domeهای تیره می‌توانند تشخیص جهت دید دوربین را توسط افرادی که تحت نظارت هستند دشوار کند، البته عملکرد آن در نور کم را نیز کاهش می‌دهد. متأسفانه امکان استفاده از برف پاک کن و روشن کننده در این نوع  PTZوجود ندارد. دوربین‌های PTZ همچنین یک عامل بازدارنده مفید را ارائه می‌کنند، زیرا می‌توانند این تصور را ایجاد کنند که هنگام حرکت خودکار یک منطقه، متجاوزان/متخلفان تحت نظر هستند.  

دوربین های پانوراما (180/360 درجه).

دوربین های پانوراما یک روش کارآمد برای نظارت بر مناطق بزرگ ارائه می دهند و می توانند به کاهش هر گونه نقاط کور احتمالی کمک کنند. برخی از آنها دارای PTZ دیجیتال هستند که به اپراتورها اجازه می دهد تا به صورت الکترونیکی روی مکان های خاص حرکت و زوم کنند، در حالی که دوربین به نظارت کامل میدان دید 180/360 درجه ادامه می دهد. به طور کلی، این دوربین ها تعمیر و نگهداری نسبتا کمی هستند، زیرا آنها هیچ قطعه متحرکی ندارند. دو روش مختلف برای ایجاد نمای پانوراما استفاده می شود: یک سنسور تصویربرداری تک مگاپیکسلی با لنز چشم ماهی که یک تصویر پانورامای تاب دار ارائه می دهد. این دوربین ها یا دارای قابلیت حذف تاب بر روی برد هستند یا می توان آنها را با نرم افزار مدیریت ویدئویی تکمیل کرد که بتواند چنین کاری را انجام دهد. دوربین‌های چند سنسوری (۲ تا ۸ سنسور تصویربرداری) با لنزهای با فاصله کانونی ثابت، چندین تصویر مجزا را ارائه می‌دهند که به‌طور نامرئی به هم دوخته شده‌اند تا نمای پانوراما ایجاد کنند. تعداد دوربین‌های مداربسته‌ای که امروزه در معرض آنها قرار می‌گیریم ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد و مطمئناً فناوری پیشرفته باعث رشد آن‌ها خواهد شد. طیف وسیعی از تولیدکنندگان دوربین‌های نظارت تصویری وجود دارد، اگرچه برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از: Hikvision، Dahua، Axis Communications، Hanwha Techwin، Motorola، IDIS، Bosch، Tyco، Uniview، Tiandy، Flir، Vivotek و بسیاری دیگر. نرم‌افزار تحلیلی هوشمند اکنون این توانایی را دارد که مزایای تشخیص حرکت، اندازه‌گیری‌های حرارتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و تشخیص ماسک صورت، قابلیت‌های تشخیص چهره و موارد دیگر را در اختیار اپراتورها قرار دهد. فناوری نظارت شبکه و دوربین مدار بسته با سرعت در حال پیشرفت است. با این وجود، با یک طرح کلی از احتمالات و گفتگو با مشاوران، یکپارچه‌سازان، نصاب‌ها یا سایرین درگیر در این بخش، باید بتوانید انتخاب سیستم دوربین مداربسته خود را به سرعت و کارآمد برای بهبود سیستم امنیتی خود محدود کرد.
نظرات :
ارسال نظر :

بعد از ورود به حساب کاربری می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید