انواع PDU در مرکز داده

  • فیدار کوثر
  • 1403/6/26
PDU تجهیزی است که درون رک نصب شده، دارای چندین خروجی بوده و کانکتور مناسب جهت اتصال ت...
انواع PDU در مرکز داده
PDU تجهیزی است که درون رک نصب شده، دارای چندین خروجی بوده و کانکتور مناسب جهت اتصال تجهیزات اکتیو به داخل رک را فراهم میکند.  امروزه PDUها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه میشوند. برای انتخاب صحیح PDU بایستی نسبت به مصارف هر رک و نوع تجهیز اکتیو نصب شده، اشراف کامل داشته و انواع PDU در مرکز داده را بشناسید. همچنین مواردی از قبیل اطلاعات مورد نیاز سیستم برق جهت مانیتورینگ مشخص باشد.

پارامترهای مختلف در انتخاب PDU

نوع کانکتور

برای انتخاب یک PDU مناسب بایستی در گام اول کانکتورهای مورد نیاز تجهیزات نصب شونده در هر رک و تعداد هر کدام مشخص شود. شکل زیر کانکتورهای استاندارد تجهیزات را نشان میدهد. تجهیزات منصوبه داخل رک عمدتاً نیازمند کانکتورهای C13 و کانکتورهای C19 میباشند. باید به خاطر داشت کانکتور C13 تنها 10 آمپر و کانکتور C19 تا 16 آمپر توانایی جریان دهی به تجهیز را دارند. به همین دلیل تجهیزات پر مصرفی مانند سرورهای Blade معمولاً به کانکتورهای C19 متصل میشوند. همچنین تجهیزات کم مصرفی مانند سوئیچها به کانکتورهای C13 نیاز دارند. کانکتورهای برق استاندارد همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید، کانکتورهای زوج و فرد به صورت نری و مادگی مکمل یکدیگر هستند. بنابراین تجهیزی که دارای کانکتور C14 باشد به کانکتور C13 در PDU نیازمند است. نوع کانکتور تجهیز را میتوان از مشخصات فنی محصول استخراج نمود.

بیشینه مصرف هر رک

پارامتر دومی که در انتخاب PDU تأثیرگذار است، بیشینه مصرف رک میباشد. این عدد را میتوان از مجموع بیشینه مصرف هرتجهیز اکتیو نصب شده داخل رک محاسبه نمود. نکته مهم در این مسئله آن است که انتخاب PDU بایستی بر اساس بیشینه مصرف رک باشد، در حالی که انتخاب تجهیزات برقی بالادستی اعم از یو پی اس ها، تابلوهای برق، دیزل ژنراتورها و ترانسفورماتورها باید بر اساس متوسط مصرف رکها در انجام شود. عموماً در مراکز داده با بیش از 20 رک، متوسط مصرف هر رک، حدود 66% بیشینه مصرف آن رک خواهد بود. بنابراین در مرکز داده ای که متوسط مصرف هر رک 7 کیلووات است، نباید از یک PDU با توان نامی 7 کیلووات بهره برد. در چنین مرکز داده ای بایستی از فرمول زیر جهت استخراج توان نامی مورد نیاز PDU استفاده کرد. فرمول توان نامی PDU P در این رابطه متوسط مصرف رک بر حسب کیلووات است. علت قار دادن ضریب 0/9 در این رابطه، ضریب توان تجهیزات اکتیو بوده که در بدترین حالت 0/9 خواهد شد.

تعداد فاز و جریان PDU

چنانچه بیشینه مصرف رک، در فرمول بیان شده از 7kVA بیشتر باشد، بایستی از PDUهای سه فاز استفاده کرده. برای مقادیر کمتر از 7kVA میتوان از PDU تکفاز نیز استفاده کرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از PDUهای سهفاز و توزیع مناسب تجهیزات بر روی هر فاز، تعادل ولتاژی بهتری در سیستم قدرت ایجاد کرده و از نامتعادلی جلوگیری میکند. جریان نامی PDU تکفاز از رابطه زیر به دست می آید: فرمول محاسبه جریان نامی PDU تکفاز همچنین جریان نامی PDU تکفاز از رابطه زیر به دست می آید:   فرمول محاسبه جریان نامی PDU سه فاز جریانهای نامی پر استفاده ارائه شده توسط تولیدکنندگان تجهیزات مرکز داده 16 و 32 آمپر میباشد. عواملی مانند ولتاژ و فرکانس نیز در انتخاب PDU مؤثر میباشد. با توجه به وجود شبکه برق 400 ولت و 50 هرتز در کشور ما، در صورت تأمین تجهیزات فوق از خارج از کشور بایستی به این نکته دقت نمود. برای مثال AP8881 یک تجهیز سه فاز با جریان نامی 16 آمپر میباشد. تجهیز مذکور داری 36 عدد پورت C13 و 6 عدد پورت C19 میباشد.

انواع PDU در مرکز داده

انواع PDU در مرکز داده را میتوان از منظر نحوه نمایش اطلاعات و کنترل آنها به 6 دسته تقسیم بندی نمود. این 6 دسته عبارتند از:

PDUهای ساده (Basic):

در بررسی انواع PDU در مرکز داده، ابتدا PDUهای ساده را بررسی می کنیم. این نوع PDUها کاملاً ساده بوده و هیچ اطلاعاتی در خصوص نحوه مصرف برق به بهره بردار ارائه نمیدهند. همچنین هیچ گونه کنترلی بر روی خروجیها و ورودیهای PDU وجود نخواهد داشت.

PDUهای قابل مانیتور (Monitored):

این نوع PDUها دارای یک مانیتور بر روی بدنه خود بوده که اطلاعات مربوط به مصرف رک را نشان میدهند. این اطلاعات میتواند شامل پارامترهایی از قبیل توان حقیقی، ضریب توان، جریان، ولتاژ و فرکانس در هر فاز باشد. این اطلاعات تنها قابل مشاهده بر روی PDU بوده و تجهیز نمیتواند موارد فوق را به سیستم BMS ارسال کند.

PDUهای هوشمند اندازه گیری شده در ورودی (Intelligent metered input):

این نوع PDU پارامترهای اندازه گیری شده را به صورت محلی و از طریق یک شبکه امن نشان می دهد. قابلیت اندازه گیری به بهره بردار کمک می کند تا کارایی مصرف برق (PUE) را با سهولت بیشتری محاسبه کنند.

PDUهای هوشمند اندازه گیری شده در خروجی (Intelligent metered outlet):

توان رک به صورت محلی و از طریق یک شبکه امن نمایش داده می شود. برای تعیین دقیق میزان مصرف برق و همچنین ظرفیت موجود در سطح رک استفاده می شود. اندازه گیری توان هر خروجی PDU می تواند به مدیران کمک کند تا به طور کارآمد مصرف برق را در سطح دستگاه و سرور شناسایی کنند. این شناسایی تخصیص موثر هزینه ها به مشتریان خاص مرکز داده را آسان می کند.

PDUهای هوشمند قابل سوئیچینگ:

این نوع PDUهای هوشمند دارای همان ویژگی های Metered Outlet PDU هستند، در حالی که همزمان کنترل مورد نیاز برای روشن و خاموش کردن هر خروجی را فراهم میکنند. این قابلیت دوم به کاربران اجازه روشن و خاموش کردن ایمن دستگاه ها را داده و سبب ایجاد تأخیر در اتصال برق خواهد شد که خطر ورود جریانهای هجومی را کاهش میدهد. همچنین خطر دسترسی غیرمجاز به دستگاه ها کاهش خواهد یافت و هزینه های مرکز داده و اثرات محیطی آن با خاموش کردن دستگاههایی که استفاده نمی شوند کاهش می یابد.

PDUهای هوشمند قابل سوئیچینگ با خروجی اندازه گیری شونده:

این نوع PDUهای هوشمند تمامی توانایی های PDUهای مذکور را دارند. بنابراین می تواند برای کمک به مراکز داده به طور مؤثر در کاهش هزینه ها و به حداکثر رساندن بازده انرژی در دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. سعی کردیم در این مقاله انواع PDU در مرکز داده را معرفی و بررسی کنیم. برای انتخاب صحیح PDU میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
نظرات :
ارسال نظر :

بعد از ورود به حساب کاربری می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید